כשזרקו לי את ההצעה לבחון את אופני הספינינג החכמים של Keiser ה ’M3i’, התגובה הראשונה שלי הייתה 'לא תודה' שהרי איך זה מתקשר לעולם הטריינרים שאני עוסק בהם במדור זה? מה לספינינג ולאימון אינטרוולים ב TrainerRoad או מירוץ  וירטואלי באחד ממסלולי Zwift? אלא שאז יצר הסקרנות גבר והתחלתי לחקור ולקרוא קצת…

מאת: שי ונסובר
צילום: שי ופזית שפט-ונסובר
פורסם במקור באתר האופניים: bikepanel.co.il

ככל שהעמקתי בנושא, חשבתי לעצמי שזה דווקא יהיה מעניין לבדוק האם אופניים אלה, הפונים כברירת מחדל לשוק אימוני הספינינג והכושר, יכולים להתאים גם לרוכב indoor וטריינרים קלאסי. שבוע לאחר מכן, זכיתי לביקור של קותי, היבואן והנציג הרשמי של Keiser בארץ שהציב אצלי בסלון את האופניים ולאחר כשלושה שבועות בהם ביצעתי עליהם לא מעט אימונים שונים ומגוונים, אני יכול להגיד בבטחה ובסוג של ספוילר לכתבה זו שאני שמח ששיניתי את דעתי.

אז הנה כל מה שרציתם לדעת על Keiser, ה ‘M3i’ ועל הדרך גם על קצת מן ההבדלים בין סוגי אופני ה indoor השונים. אה, ואם לא ציינתי זאת מקודם, אז האופניים הוחזרו ליבואן לאחר הבדיקה.

קייזר – כרטיס ביקור

חברת Keiser הינה חברה אמריקאית ותיקה הפועלת משלהי שנות השבעים של המאה שעברה. כפי שהשם עשוי לרמז, את החברה הקימו צמד אחים עם ייחוס גרמני: דניס ורנדי. שניהם בעלי התמחות הנדסית בעיצוב מכונות ומכשירים מבוססי התנגדות, שהובילו לפיתוח ועיצוב ציוד ספורט מתקדם. לקייזר יש שלל מערכות כושר ואימונים פונקציונליים, כמו גם גולת הכותרת בכתבה זו: אופני אימון מדגם M3 אשר מאז יציאתם לשוק, אי שם בשנות השמונים זכו ל 3 שדרוגי דורות משמעותיים – ה 'M3', ה 'M3 Plus' ו- ה 'M3i' עם למעלה מ 300,000 זוגות אופניים אשר נמכרו במרוצת השנים למכוני כושר וספינינג כמו גם ללקוחות פרטיים.

ה Keiser M3i – מפרט נתונים עיקרי

  • גלגל תנופה במשקל 3.63  ק"ג
  • מנגנון התנגדות מגנטי
  • התנגדות מקסימילית של כ 900 וואט ב 90 סל"ד ; כ 1,500 וואט במהירויות גבוהות יותר.
  • 24 הילוכים רציפים
  • ללא שליטת גורם צד שלישי (אפליקציה) בהתנגדות (אינם תומכים במוד ERG ו SIM)
  • קישוריות Bluetooth 4.0 לאפליקציות. שידור נתוני וואטים וסל"ד בפרוטוקול ייעודי (אפשרות לשידור פרופיל וואטים וסל"ד סטנדרטי באמצעות מגשר הנמכר בנפרד)
  • תמיכה בקריאת נתוני דופק מחגורות דופק המשדרות בפרוטוקול GymLink
  • מסך נתונים מובנה
  • תאימות לרוכב – במשקל עד 136 ק"ג ובגובה של בין 125 ס"מ ועד  205 ס"מ
  • לא נדרש חיבור לחשמל
  • בעלי תו תקן EN ISO 20957-1  – למערכות אימון נייחות
  • מידות: 1.143 מטר גובה ; 66.04 ס"מ רוחב ; 1.244 מטר אורך
  • מידת Q Factor באורך 197 מ"מ. אורך זרוע הקראנק – 170 מ"מ
  • משקל 38.55 ק"ג
  • אינם דורשים כיול
  • פדל דו צדדי המאפשר תופסן רצועה מובנה (cage) או קליט שימנו SPD – ניתן להחלפה לכל פדל רכיבה סטנדרטי 
  • 5 שנות אחריות על השלדה ו 3 שנות אחריות על חלקים מכניים
  • מחירון: 8,500 ₪ כולל מע"מ (לא כולל מגשר בלוטות ייעודי). שיווק בישראל – Pro Gym – Performance training, תל מונד
אל תפספסו כתבות מעולות- נשלח רק כשיש משהו מעניין לספר:

הצטרפו חינם לשירות

הצטרפו חינם ותהנו מהתכנים האיכותיים שלנו ישירות לתיבת המייל שלכם.



מאשר משלוח פרסום, דיוורים ועידכונים

על ההבדל בין סוגי אופני ה indoor השונים

בחלוקה גסה, ניתן לומר שאימוני רכיבות indoor, ניתן לבצע בעזרת שני סוגים של מכשירים: כאלה הדורשים שימוש באופני רכיבה רגילים (כביש/שטח) – דוגמת רולרים וטריינרים, וכאלה המספקים יחידת רכיבה שלמה או במילים אחרות אופניים נייחים.

אופנים נייחים מגיעים במגוון צורות, גדלים ויכולות אך העיקרון המנחה בכולם הוא היכולת לדמות וליישם התנגדות ברמות שונות. כמובן שהאופן והמנגנון שבו הם מיישמים זאת כמו גם מבנה האופניים, תנוחת הרכיבה שהם מאפשרים, תחושת הרכיבה והפונקציונליות, הם המבדילים בין הדגמים השונים והם אלה שקובעים את ייעודם והתאמתם לסוגי האימונים השונים – דוגמת אימוני כושר, ספינינג, רכיבה וכו'.

ה M3i פונים בעיקר לקהל אימוני ספינינג וכושר, אך בגלל העובדה שהם מודדים ומשדרים סל"ד והספק בוואטים וכן מאפשרים עבודה בטווח התנגדות גבוה עם גמישות בהתאמת תנוחת הרכיבה, הרי שהם גם פלטפורמת אימון אופציונלית עבור אימוני רכיבה קלאסיים (שבד"כ עושים עם Zwift, TrainerRoad, Sufferfest ואחרות). מבחינת מודי עבודה נתמכים הם זהים לאלה הקיימים בטריינרים מסוג – Classic Turbo/Fluid Trainers. דוגמת TACX Satori, Elite Turno ואחרים.  

התרשמות כללית

מבט קצר על האופניים מספיק בשביל להתרשם שמדובר במוצר שאתה מצפה לראות משילוב של הנדסה עם גנים גרמנים וייצור בארה"ב – מראה יוקרתי ואיכותי לצד עיצוב שמשדר פשטות ונוחות תפעול ורכיבה. לא לחינם אופניים אלו זוכים לפופולאריות רבה ולהיכלל במשך שנים, ברשימת ה Top 5 של דגמי אופני אימון.

מסגרת השלדה בנויה משילוב של פלדת אל-חלד מוצקה עם חלקי אלומיניום. גלגל התנופה (ה Flywheel) שברוב אופני האימון נמצא מקדימה, מוקם באופניים אלה מאחור ע"מ לשמור עליו טוב יותר מפני זיעה וקורוזיה והוא מוקף מסגרת מתכתית אדומה הנועדה למנוע מהרוכב לבוא חלילה במגע עם הגלגל בזמן שהוא מסתובב ועל הדרך מעניקה לאופניים מראה עיצובי יפיפה ובולט לעין.

מערכת הינע ומנגנון התנגדות

מערכת ההינע בנויה ע"ב חגורת POLY-V כמותה תוכלו למצוא כיום בדגמי הקצה של טריינרים ואופניים חכמים כמו גם במנועי רכב. החגורה מחברת בין 2 גלגלות (Pulleys) לבין גלגל תנופה מהיר וקל יחסית (3.63 ק"ג בלבד) ע"מ לספק את האנרגיה הקינטית הנדרשת ליצירת התנגדות והדמיית תחושת רכיבה אמיתית. לטענת קייזר, החגורה אינה דורשת כל טיפול תחזוקתי דוגמת שימון, מתיחה וכו'.

האופניים מאפשרים 24 רמות (הילוכים וירטואליים) של התנגדות מגנטית המתאימים לכל טווחי הרכיבה מאימונים קלים עד בינוניים ואינטנסיביים. ההתנגדות עצמה נוצרת בעזרת שני מגנטים המרחפים בסמיכות לגלגל התנופה. ככל שנדרשת התנגדות גבוהה יותר, המגנטים מכסים יותר שטח פנים של גלגל התנופה ומקשים על סיבובו. העובדה שהמגנטים אינם באים במגע עם גלגל התנופה עצמו, הינה יתרון בכך שאין שחיקת חלקים ואין רעש. עוצמת ההתנגדות מושגת ע"י הפעלה ידנית של ידית הילוכים רציפה בשילוב של מהירות הפידול (סל"ד). 

בכל אחד מ 24 ההילוכים ישנו מנעד קטן של כמה מ"מ שבעזרת קצת רגש באצבעות ומשחק עם ידית ההילוכים, תוכלו לכוונה ע"מ להשיג טווח וואטים מסוים לסל"ד נתון.

לדוגמא הילוך 14 בסל"ד של 90, מאפשר מנעד של בין 164 ל 189 וואטים. הילוך 24, באותו סל"ד, יאפשר התנגדות שתנוע בין 800 וואט לקצת פחות מ 900 וואט.

משום מה לא הצלחתי למצוא פרסום באינטרנט לגבי סך ההתנגדות המקסמילית של האופניים, אך ע"פ מסמך פנימי שנמסר לי ע"י היבואן, מסתמן כי האופניים מסוגלים להגיע להתנגדות מקסימילית של כ 1,500 וואט, אך זאת בסל"ד גבוה במיוחד ולא כ"כ מעשי. 

ידית ההילוכים משמשת גם כבלם חירום ולשם כך נדרש להזיזה עד הסוף למעלה. במצב זה ההתנגדות הינה מקסימלית וקשה עד כדי לא ניתן לדווש ולסובב את גלגל התנופה. מצב זה הינו גם מצב ה ‘off’ של האופניים.

מסך הפעלה מובנה

ה ‘M3i’ מגיעים עם מחשב תצוגה מובנה בעל מסך LCD המאפשר לקבל חיווי על כל מדדי האימון גם ללא צורך בחיבור לאפליקציה מסחרית כלשהי. המסך כולל חיישן אור אוטומטי בחלקו העליון המבהיר את התצוגה הדיגיטלית בהתאם לרמת האור בחדר. הוא מופעל באמצעות זוג סוללות AA סטנדרטיות והוא אינו מאפשר לשנות את המידע המוצג במסך, בחזקת What you see is what you get. התצוגה תתעורר לחיים ברגע שתתחילו לדווש ותכבה כאשר ידית ההתנגדות תוסט למצב off.
החיוויים והמדדים המוצגים במסך הינם: סל"ד, וואטים, קצב לב (BPM), הזמן שחלף, ההילוך (רמת ההתנגדות) בו אתם נמצאים, המרחק הוירטואלי שעברתם וכמות הקלוריות (המחושבת) ששרפתם.

המכשיר מאפשר קישור לחגורות דופק המשדרות בפרוטוקול GymLink ובתדר 5kHz שנפוץ בעיקר בחגורות של Polar דוגמת ה Polar H7. 

באמצעות סדר פעולות מסוים עם ידית ההתנגדות ניתן: לאפס את מחשב התצוגה, כמו גם להציג ולאפס נתוני 'ממוצע' וכן לייצר נתוני דיווח על אינטרוולים (Laps).  ראוי לציון שאם תפסיקו מסיבה כלשהי לדווש במהלך האימון למשך 60 שניות, הנתונים יאופסו אוטומטית, אז כדאי ללכת לשירותים לפני האימון. מחשב הרכיבה גם אחראי על שידור הנתונים בבלוטות ועל כך ביתר פירוט בהמשך.

סך הכל חווית התצוגה במסך היא טובה והוא אינו דורש שום כישורי הפעלה או התעסקות בהגדרות כלשהן. יחד עם זאת, אציין מספר דברים שפחות אהבתי:

  1. דווקא נתוני הוואטים מבין כל הנתונים, מתחלפים כל כמה שניות עם תצוגת נתון הקלוריות (אנרגיה), עדיף היה אם מוצאים לנתון האנרגיה מדד אחר לחלוק עמו בשטח התצוגה (לדוגמא 'מרחק').
  2. אם אינך עושה שימוש באפליקציה אחרת ונסמך רק על מחשב התצוגה באופנים, חסרה האפשרות לזמינות תצוגת נתוני 'ממוצע'. נכון שניתן להציגם גם במסך הייעודי ע"י הפסקת הדיווש למספר שניות, אבל זו אינה פעולה נוחה. עדיף היה לו ניתן מחשב תצוגה מתקדם יותר עם עוד מסכים ושדות. 
  3. נכון להיום לא ניתן לקשר למחשב התצוגה רצועות דופק העושות שימוש בפרוטוקולי תקשורת סטנדרטים מסוג ANT+ ובלוטות וזה משמעותי.

התאמת תנוחת הרכיבה – כידון ומושב

שילדת האופניים בנויה בצורת V המאפשרת התאמה מיטבית בשני צירים ובצורה אלכסונית: הן בגובה עמוד הכידון והן בעמוד המושב באמצעות ידיות תופסן ייעודיות ומגרעות מובנות. קייזר טוענת שמבנה בתצורה זו מבטיח גמישות רבה יותר והקניית תאימות לרוכבים מכל סוגי הגדלים – מ 125 ס"מ ועד כ 2 מטר. 

הכידון עצמו בנוי בצורת פרפר ומאפשר 4 נקודות אחיזה שונות, כמו גם הזזה קדימה ואחורה. ברירת המחדל של הכידון היא לספק תנוחת אחיזה מתאימה לאימונים פונקציונליים וספינינג, אבל גם רוכב כביש ו/או שטח יוכל לבצע את ההתאמות הנדרשות בגובה ובמרחק ע"מ לדמות אחיזת כידון נוחה, כולל גם תנוחת אירובר (אם כי אחיזה זו פחות נוחה בהעדר כריות). 

אל הכידון מחובר בצורה מובנית 'מגש מדיה' נוח ושימושי לטובת הנחת טאבלט ו/או טלפון נייד – קלאסי לעבודה מול אפליקצית אימון כלשהי. אם אתם נוהגים לעבוד מול מסך מחשב או טלוויזיה, כדאי למקם את האופניים במרחק מתאים, כך שגב 'מגש המדיה' לא יסתיר לכם את התצוגה. חשוב לציין כי לא ניתן להחליף את הכידון לדגם של יצרן אחר.

בדופן הציר/צינור הקדמי בתחתיתו, ישנה מגרעת מעוגלת המשמשת כמתקן לבקבוק שתייה – עיצוב נוח ויפה. 

הציר האחורי של האופניים הוא כמובן עמוד הכיסא הניתן לכוונון בדומה לציר הכידון. הכיסא (מושב) עצמו הוא סביר ומתקבע לשלדה בעזרת מסילות סטנדרטיות, כך שאם תרצו, אתם בהחלט יכולים להחליפו בכל כיסא של יצרן אחר, עליו אתם מרגישים בנוח למקם את האחוריים. ניתן לכוון את מיקום המושב הן לגובה (מעלה, מטה) והן קדימה ואחורה ביחס למיקום הכידון.

פדלים – ניתנים להחלפה

דגש מיוחד הושם ב ‘M3i’ על עיצוב הפדל. לטענת Keiser זה הפדל הטוב והנוח ביותר לדיווש שתמצאו בשוק אופני האימון והושם בו דגש הנדסי על פיזור העומס בצורה אחידה וביטול נקודות לחץ על כף הרגל. כמו כן הותקנו בו מסבים חזקים במיוחד שנבדקו לעומסים המאפיינים עצימויות רכיבה שונות. הפדל אכן נראה ומרגיש איכותי. צד אחד שלו מאפשר חיבור לקליט SPD של שימנו והצד השני מציג תופסן רצועות מובנה לרכיבה בנעליים רגילות (ללא קליט).

אורך זרועות הקראנק הינו 170 מ"מ והוא אינו ניתן לשינוי. היות והפדלים מתחברים לאופניים בצורה סטנדרטית, הם ניתנים להחלפה. אני התקנתי את הפדלים מאופני הרכיבה שלי שגם משמשים אותי בתור מד-וואטים ה Assioma DUO. כל מה שנזקקתי לו לשם כך הינו מפתח 15 סטנדרטי. פעולה קלה ופשוטה שמאפשרת לרכוב עם כל נעל רכיבה סטנדרטית שאתם רגילים אליה.

התקנה ותפעול

בשורה התחתונה (או to make a long story short) – אין! המחיר שאתם משלמים על האופניים כולל התקנה ומשלוח, כך שהאופניים שימסרו לכם מגיעים במצב מוכן לרכיבה. הדבר היחיד שתצטרכו לבצע בפעם הראשונה, זה להתאים את גובה ומרחק המושב והכידון ואולי להחליף את סוג הכיסא והפדלים. אין צורך בכיול, בעדכוני Firmware, בחיבור לחשמל ואפילו לא בתחזוקה שוטפת למעט ניגוב הזיעה מדי פעם. כל מה שנדרש מכם הוא פשוט לעלות, לרכוב ולהתחיל באימון.

ניוד ומיקום

בזכות זוג גלגלים הממוקמים ברגל הקדמית, לא צריך להיות סופרמן בשביל לנייד את האופנים, למרות משקלם הכבד (כ 39 ק"ג). לחיצה על הכידון והטייתו כלפי מטה, יגרמו לגלגלים לבוא במגע עם הרצפה ויאפשרו לכם את הזזת האופניים. יחד עם זאת, כדאי למצוא להם מקום של כבוד קבוע ברחבי הבית, כזה שלא יצריך תזוזתם לאחר כל אימון. מומלץ גם למקמם על מזרון רצפה איכותי שתוכלו להגיר מעליו זיעה בלי חשש ללכלך את הרצפות או הפרקט.

בקצה הרגל האחורית בצד שמאל, ישנה רגלית מתכווננת (ע"י סיבוב) המאפשרת את ייצוב האופניים למקרה שהרצף לא עשה עבודתו נאמנה ובנה לכם רצפה מעט עקומה. מישהו בקייזר הגדיל ראש והוסיף משטח מוגבה (ומוגן) המאפשר להשעין את כף הרגל ולבצע מתיחות לשרירי התאומים, לפני או אחרי האימון, מבלי חלילה לשרוט ולפגוע במסגרת עצמה.

קישוריות ושימוש באפליקציות אימון

אופני הקייזר M3i תומכים בשידור בסטנדרט Bluetooth 4.0. אליה וקוץ בה, ממשק הפרוטוקול שבו נעשה שידור זה הינו ייעודי ולא סטנדרטי ולצורך קישור האופניים לאפליקציה צד שלישי יש לכם 3 אפשרויות:

  1. כתיבת קוד ייעודי העושה שימוש בממשק (APIs) ש Keiser מפרסמת בחינם בדיוק למטרה זו. זה אומר כתיבה ו'תפירה' של קוד ספציפית לצורך קריאת הנתונים שהאופניים משדרים. ישנם כיום מספר אפליקציות אימון ביתיות שהשקיעו כבר ופיתחו ממשק זה. כולן לא מוכרות לרוכב הטריינרים הממוצע, למעט BKOOL. ישנם גם מספר אפליקציות המתמחות בניהול מכוני כושר/אופניים שפיתחו אף הן ממשק ייעודי ל ‘M3i’, דוגמת SPIVI, impowered ואחרות. אפליקציות אלה מאפשרות הקרנה מרכזית של נתונים המתקבלים ממספר רב של אופני אימון, אך הן אינן מתאימות לשימוש ביתי.
  2. שימוש במגשר ייעודי הנקרא Keiser Converter, הנמכר בנפרד בעלות של $195 (מחיר מחירון שלדעתי הוא מוגזם ביותר) ואשר מתרגם את השידור הייחודי של האופניים לפרופיל Power/Cadence סטנדרטי המוכר ע"י כל יצרני האפליקציות התומכות בבלוטות.
  3. החלפת הפדלים המגיעים עם האופניים לפדלים ייעודים המשמשים גם כמד וואטים, דוגמתGarmin-VECTOR, Favero Assioma או PowerTAP.

למי שמעוניין, קייזר עצמה מספקת אפליקציה חינמית הפועלת על מכשירים ניידים (IOS ואנדרואיד) ומאפשרת קישור לאופניים לצורך הקלטת נתוני האימון (וואטים, סל"ד, דופק וכו'), שמירתם והעלאתם ל STRAVA. אפליקציה מציעה גם מספר אימונים לביצוע.
השימוש שעניין אותי הוא חיבור לאפליקציות אימון פופולריות ולצורך כך קיבלתי מהיבואן את המגשר הפועל על בטרית 'מטבע' סטנדרטית. באמצעות מכשיר זה הצלחתי להתחבר בקלות למגוון אפליקציות דוגמת Zwift, FulGaz, Rouvy, TrainerRoad ונוספות.

למרות שמדובר בחיבור בלוטות סטנדרטי, אני מוכרח לציין שהקישור באמצעות המגשר היה היציב והקל ביותר שחוויתי – הוא פשוט עשה את עבודתו נאמנה עם אפס ניתוקים ואפס תקלות. מבחינה שיווקית, קצת לא מובן לי למה Keiser לא כוללת אמצעי זה כברירת מחדל וכחלק מהמחיר עם כל זוג אופניים הנמכרים לשימוש ביתי. זה מכשיר חובה לכל אלה שמבקשים לבצע אימוני רכיבה עם ה ‘M3i’ ויכול לפתוח ולהוות מנוף חדירה לקהל רוכבים גדול שעד היום לא שקל אופניים אלה בתור אופציה. מחיר המחירון הנקוב שלו מעט מקומם מבחינה צרכנית.

מבחינת מודי העבודה – רכיבה במוד ERG (בו הטריינר/אופניים כופים עליך את ההתנגדות הנדרשת)  ו SIM (הדמיית התנגדות ע"ב שיפועי מסלול) אינם נתמכים בשל העובדה שהאופניים אינם מאפשרים לאפליקציה חיצונית לשלוט ולשנות את ההתנגדות בצורה אוטומטית. לכן האחריות לעמוד ביעדי האימון וב target watts הינה של הרוכב. האפליקציה שאני הכי אוהב לשם כך הינה TrainerRoad כי היא מאפשרת לך תצוגה נוחה וברורה לדעת בכל רגע נתון כמה אתה קרוב ל target הן בזמן אמת והן ביחס לממוצע הנדרש. 

אני מוכרח לציין שזו הייתה חוויה מרעננת לצאת קצת ממוד אימונים ב ERG ולעבור למוד שבו האחריות על הנדרש היא עליך. ישנם לא מספר מאמנים שאני מכיר (בעיקר מהאסכולה הותיקה) שדורשים מהמתאמנים שלהם לבצע את האימון רק בשיטה זו. במהלך התקופה שהאופניים היו אצלי ביצעתי אימונים רבים ומגוונים הן מסוג Structured Workouts והן מסוג רכיבה חופשית של מסלולים ומירוצים וירטואליים תוך כדי שימוש במספר אפליקציות נפוצות. 

תחושת הרכיבה טובה מאוד

תחושת הרכיבה היא טובה מאוד. למרות גלגל תנופה קל יחסית, הרגשת הדיווש היא אמיתית ורציפה. היות ואין שרשרת, כל עוד גלגל התנופה מסתובב, הפדלים נעים קדימה ומחייבים אותך לסובב רגליים (אין מצב של דיווש סרק). מבחינת השימוש בהילוכים, הרי שמהר מאוד לומדים להכיר את טווחי ההתנגדות של ההילוכים ולמצוא את בחירת ההילוך המתאים להתנגדות המצופה.

לקח לי כמה אימונים של ניסוי וטעיה ע"מ לכוונן ולמצוא את הגובה והמרחק של הכידון והמושב ע"מ שירגישו לי תואמים בקירוב טוב לתנוחה ולמנח באופניים שלי. החיסרון בצורת הכידון המובנה ב M3i, ספציפית עבור רוכב כביש/נג"ש נעוץ בעובדה שבשל מבנהו המיוחד (בצורת פרפר), אתה יכול להתכוונן על אחיזה אחת מסוימת בכל אימון. אם לפתע בא לך לדמות, למספר דקות, ירידה לדרופים או לאירובר, לא בטוח שתמצא בו נקודות אחיזה התואמות מבחינת גובה ומרחק לאלה המקבילות לכידון רגיל.

דיוק בקייזר

מבחינת דיוק, קייזר מתהדרים בתו תקן ISO 20957-1 הבודק בין היתר בטיחות ודיוק נתונים למכשירי אימון.
עוד לפני שהעמדתי אותם למבחן אמפירי, התחושה שלי כשרכבתי עליהם הייתה שהם פשוט עקביים. כלומר לא משנה היום, השעה, הטמפרטורה, הקישור לאפליקציה וכו' – ההתנגדות על הילוך X בסל"ד Y היא בדיוק זו שאתה אמור להרגיש ושהרגשת אתמול, שלשום ולפני שבועיים.  כאחד שרכב על לא מעט טריינרים בחייו, זו לא תחושה מובנת מאליה.

את ההשוואה האמפירית ביצעתי מול מד וואטים בפדלים Assioma DUO שהתקנתי על האופניים. בכל האימונים השונים הכוללים structured workouts ורכיבה חופשית התוצאה הייתה זהה: מבחינת הספק – הבדל של 7-8 וואטים קבוע (ה Assioma גבוה מבין שניהם)  ומבחינת קאדנס הבדל של 0-1 סל"ד. עבורי, היות וההבדל בוואטים נשאר קבוע לכל אורך האימון, מדובר היה באישור מספק לאמינות הנתונים מצד האופניים. הרבה יותר חשובה לי עקביות (לדעת שעבור כוח נתון תקבל תמיד תוצאה זהה). מכיוון שהפער היה יחסית קטן, לא פצחתי בחקר מעמיק ע"מ להכריע מי מבין השניים צודק, מה גם שלא ניתן היה להתקין על האופניים מד וואטים שלישי בתור 'שובר שוויון'.

רעש, או למעשה- שקט

היה יותר נכון לשנות את הכותרת מ 'רעש' ל 'שקט' מפני שפשוט אין רעש. ה ‘M3i’ מספקים את חווית האימון הכי שקטה שתפגשו – עד כדי כך הם שקטים שכל בני הבית הגיעו לראות מקרוב "הכצעקתה" (תודו שזה משחק מילים יפה) ואם אני באמת מתאמן. ע"מ שיהיה לכם מדד להשוואה – אם ה NEO נחשב לטריינר השקט ביותר שיש הרי שאופניים אלה שקטים יותר, הרבה בזכות העובדה שפשוט אין שרשרת שמסתובבת וגורמת לצרמוניות קוליות.

מחיר ושירות

מחיר המחירון של האופניים הוא: 8,500 ₪ כולל מע"מ וכולל התקנה ומשלוח ולא כולל את עלות המגשר שמחירו באתר החברה הוא 195 דולר. זהו אינו מחיר זול וודאי שאינו מתאים לכיסו של כל אחד. נקודת ההסתכלות שלי בכתבה זו היא כשל מתאמן רכיבה על טריינר ולא כשל מתאמן ספינינג/כושר. הקונפיגורציה האלטרנטיבית שאני משווה אליה את העלויות היא שימוש בטריינר (קלאסי/טורבו לא חכם) עם זוג אופניים ייעודי ובהקשר הזה הרי שניתן למצוא קונפיגורציות מקבילות זולות יותר, אפילו בצורה משמעותית אם אתה עושה שימוש באופניים המשמשים אותך גם לרכיבה בחוץ או באופני יד2 כלשהם זולים במיוחד. 

מצד שני טריינרים קלאסים מבחינה פונקציונלית לא מציגים דיוק, תחושת רכיבה ושקט כמו ה ‘M3i’ ומחיר של אופניים ייעודים יכול גם להרקיע שחקים – הכל בהתאם לחשק ולעומק הכיס.

אני חושב שניתן לסכם זאת כך: לא זול בכלל (שלא נאמר יקר), אבל אתה משלם על האיכות הגבוהה שאתה מקבל (באנגלית זה נשמע טוב יותר – ‘You get what you pay for’). מבחינת שירות, האופניים מגיעים עם 5 שנות אחריות על השלדה ו 3 שנות אחריות על כל החלקים המכניים.

השורה התחתונה במבחן – יתרונות, חסרונות, למי מתאים, למי פחות מתאים:

יתרונות

  • הם פשוט עובדים
  • אפס תפעול, תחזוקה, חיבור, קישור ושאר תחלואים המוכרים לנו מעולם הטריינרים
  • נתוני וואטים וסל"ד מדויקים – מאפשרים אימון מדויק וכמית
  • שקטים במיוחד
  • אין צורך בחיבור לחשמל
  • עיצוב מרשים ונאה
  • ניוד יחסית נוח
  • פלטפורמת אימון יציבה וחזקה
  • התקנים מובנים לטאבלט/טלפון ולבקבוק שתיה
  • פדלים ניתנים להחלפה – אפשרות לחיבור במגוון סוגי נעלי רכיבה
  • אפשרות אימון ללא צורך בחיבור לאפליקציה צד שלישי
  • מחשב רכיבה מובנה המספק את כל הנתונים החשובים לביצוע אימון – כולל אפשרות להקלטת נתוני האימון באמצעות אפליקציה בנייד

חסרונות

  • מחיר
  • שידור בלוטות בפרוטוקול ייעודי – אינו מאפשר התחברות לאפליקציות אימון נפוצות ומחייב לשם כך רכישת 'מגשר' בלוטות שמחירו אינו כלול במחיר האופניים ועלותו יקרה (מאוד)
  • אינם מאפשרים לאפליקציה צד שלישי לשלוט בהתנגדות (אין מוד ERG ו SIM)
  • עבור רוכב כביש/נג"ש – לא ניתן להחליף את הכידון המגיע עם האופניים
  • גודל ומקום נדרש – אינם ניתנים לקיפול
  • יכולת להגדיר ולראות בצורה נוחה מדדי ממוצעים במסך התצוגה המובנה

 למי מתאים

  • בוודאי לכל מי שעוסק באימוני ספינינג וכושר
  • לרוכבי אופניים שאוהבים להתאמן שלא במוד ERG ו SIM מבלי להתפשר על עבודה צמודה ומדויקת לפי וואטים
  • למי שמחפש פלטפורמת אימונים שקטה במיוחד
  • למי שמחפש פשטות תפעולית, אמינות, עקביות וזמינות מיידית לביצוע אימון

 למי פחות מתאים

  • לרוכבי אופניים שחשוב להם לתרגל שעות רכיבה על האופניים הספציפיים בהם הם רוכבים בחוץ
  • למי שפאנט לגבי סימלוץ מידות המנח שלו ברמת המ"מ
  • למי שחייב להזיז ולקפל את סביבת האימון בכל פעם בשל חוסר במקום
  • למי שאוהב וחשובה לו פונקציונליות ERG והדמיית התנגדות לשיפועים SIM