רוצים להשתפר בכדורגל? תלכו לעשות פארקור! Keith Davids חוקר בתחום הלמידה המוטורית יצא עם מאמר דעה המסביר כיצד ענף כמו פארקור יכול לתרום לפיתוח יכולות אתלטיות אצל ילדים בענפי ספורט קבוצתיים:

מאת: ג'ניה מלמן, פיזיותרפיסט

מומחיות או גיוון?

הפיכה למומחה בענף ספורט מסוים דורשת שעות של התמדה ותרגול חוזר של התנועות הרצויות. קיימת גישה הדוגלת בהתמחות בענף ספורט כבר מגיל צעיר (deliberate practice theory). פעמים רבות זה מושג ע"י הרבה הוראות מילוליות של המאמן והרבה תיקונים בשביל לקבל את התנועה הרצויה. הביקורת עליה היא שהיא מגבילה גיוון תנועתי ותורמת לנשירה גבוהה מהספורט עקב חוסר עניין של הילד לבצע את אותה הפעילות כל הזמן.

קיימת גישה נוספת התומכת דווקא בגיוון ענפי ספורט בגילאים צעירים (ecological dynamic theory). בד"כ מדובר על ענפי ספורט היכולים לתרום (donor sports) בעתיד לענף העיקרי. ענפי ספורט אלו מאופיינים ביכולת שלהם להגדיל את המגוון התנועתי וע"י כך לשפר את יכולת פתרון הבעיות התנועתי (affordance).

ערוץ פיטפאנל בטלגרם – מצטרפים פה! 

וכאן נכנס פארקור

הכותבים מציעים פארקור כ donor sport יעיל לפיתוח יכולות בענפי ספורט קבוצתיים. פארקור הוא ענף ספורט המאתגר את הספורטאי לעבור שלל מכשולים בעלי גודל, מרקם, שטח ושיפוע שונה. האינטראקציה הזאת בין הספורטאי לסביבה מבוססת על קוגניציה, תפיסה ופעולה. אינטראקציה זאת מלמדת את הספורטאי להגיב כל פעם באופן שונה בהתאם לסביבה הניצבת לפניו. הייחודיות של פארקור לעומת ענפי ספורט אחרים זה שהאימון המסורתי בו הוא מאוד מוגבל. כלומר, הלימוד מתבצע על סמך הסתכלות והתנסות ולא ע"י הוראות ברורות הניתנות ע"י המאמן.

פארקור יכול לפתח יכולות הנחשבות קריטיות לענפי ספורט קבוצתיים. כמו לדוגמה: תנועה חלקה, אסטרטגיות נחיתה בטוחות, יצירתיות, תפיסת הסביבה וקבלת החלטות. בפארקור יכולות אלו מתפתחות בהתאם למאפיינים האישיים של כל אתלט ובהתאם לרמת הבגרות שלו. בדומה לפארקור גם בענפי ספורט קבוצתיים יש צורך להסתגל בהתאם לסביבה משתנה (היריב, הכדור), נחיתה בטוחה, ביצוע שינויי כיוון בצורה יעילה והתמודדות עם פרטובציות.

כאשר מתכננים אימון המבוסס על עקרונות פארקור מאוד חשוב  להגביל משוב מפורש, תיקונים והוראות. המטרה היא לתת לסביבה ליצור את הגירוי לבחירת התנועה של האתלט הצעיר.

כמה נקודות שלקחתי מהמאמר:

  1. כשאנו חושבים על המושג תפקודי / פונקציונלי, ההסתכלות לא צריכה להיות רק על האלמנטים הפיזיים. צריך הסתכלות רחבה יותר הנותנת גם דגש על אלמנטים קוגניטיביים של הענף והמטלה.
  2. כשבוחנים האם הפעילות שאנו עושים היא בעלת יכולת העברה לספורט שאותו אנו מעוניינים לפתח, צריך לשים לב גם לאלמנטים קוגניטיביים וגם לאלמנטים תנועתיים המרכיבים את הפונקציה, כמו נחיתה, שינויי כיוון וכו'.
  3. פארקור הוא רק דוגמה לענף ספורט "שונה" המאתגר תנועתית כל פעם בצורה אחרת את המתאמן. אני בטוח שיש ענפי ספורט נוספים שיכולים לתרום באופן זהה לענף ספורט העיקרי שבו בעתיד רוצים שהספורטאי הצעיר יתמקצע.
  4. מעניין יהיה לעקוב אחר ספורטאים שחונכו ע"פ התאוריות השונות ולראות עד כמה קיים שוני בין היכולות שלהם.

אגב, על הסרט הזה סיפרנו לראשונה ב outpanel.co.il – הוא יצר ויכוח גדול: מחאה על פגיעה בערכי שמירת הטבע לעומת טענה שזה מחיר קטן לעומת עידוד תיירות לישראל. 

אל תצאו לפני שהצטרפתם למיילינג ליסט שלנו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים