מכירים את זה שאתם רצים ופתאום נתקל בכם מישהו שרץ מולכם? או שאתם רצים מהר אבל נאלצים לרדת ממסלול הריצה כי כמה חבר'ה החליטו שהם רצים בשורה וחוסמים את הדרך? מעצבן, נכון? 

בדיוק כמו בכביש גם בריצה יש כללים שנועדו לעשות סדר, וזוהי אחריות אישית של כל אחד ואחת מאיתנו להכיר את הכללים האלה לפני שאנחנו יוצאים לריצה. ריכזנו לכם כאן את עשרת הכללים החשובים בנושא.

1. בריצה במסלול מעגלי רוצו נגד כיוון השעון

במסלולי ריצה כמו אלו שנמצאים באצטדיונים זהו כלל מוכר וכתוב וכלל זה מושאל גם למסלולים מעגליים אחרים. במסלולי ריצה מעגליים רצים נגד כיוון השעון. כמו כן, הרצים המהירים יתמקמו במסלול הפנימי ואילו אנשים שהולכים או רצים לאט יותר יתמקמו במסלולים החיצוניים. כבר נתקלתי בתגובות שאומרות שזה שחצני אך אלה הכללים, וכמו ביתר כללי הנימוס, יש בכך גם היגיון שמטרתו פחות להפריע זה לזה.

 


הניוזלטר של FITPANEL – רק פעם בשבוע התוכן הטוב בישראל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


2. רוצו עד שני אנשים בשורה

אם אתם חלק מקבוצה שרצה או שסתם יש לכם חברים רבים שאוהבים לרוץ, שימו לב לא להיות יותר משני אנשים בשורה, וזאת כדי להשאיר מקום פנוי ולא להפריע לרצים אחרים או רוכבים ולאלץ אותם לרדת מהמסלול.

3. היצמדו לימין במסלול שאינו מעגלי 

למרות שהכי נוח לרוץ באמצע המסלול, בשביל ארוך שאינו מעגלי יש להיצמד לימין, על מנת שאלו שרצים מולכם יוכלו לעבור בבטחה וכמובן כדי להשאיר מקום לאנשים לעקוף אתכם.

 

 

4. אל תרוצו על שבילי אופניים – רק במסלולי ריצה

התופעה בה הולכים ורצים משתמשים במסלולי אופניים היא אחד המאפיינים של הציבוריות הישראלית בפארקים. זה לא צריך להיות כך. אל תתעלמו מהעובדה שאתם רואים כל מספר מטרים את ציור האופניים על הרצפה. לרצים והולכים יש את הנתיב שלהם ולרוכבים שמגיעים בד"כ במהירויות גבוהות יותר, ומרחק העצירה והתמרון שלהם קטן משלכם יש את הנתיבים שלהם. אם נשמור כל אחד על הנתיב שלו יהיה נעים ובטוח יותר לכולם.

5. עקפו רק משמאל

למי מאיתנו זה לא קרה- ניסיתם לעקוף מישהו מימין ואז הוא נצמד ימינה כדי לפנות לכם את הדרך ואז התנגשתם. כמו בכביש עקפו משמאל וכך תימנעו מהתקלות מיותרת. כמובן שיעזור שהנעקפים יקפידו על הסעיף הקודם ויצמדו לימין. זכרו שגם אם עקפתם מישהו ואתם רצים מהר כנראה שעדיין יש כמה רצים מהירים מכם בישראל, אז החובה להיצמד לימין חלה גם עליכם.

 


FITPANEL גם בטלגרם – כנסו לראות את הערוץ! 


6. אל תפתיעו בפניות פרסה

האמת שאני שונא מסלולי הלוך-חזור, מעדיף נוף משתנה. ובכל זאת, לפעמים מגיעים לחצי הדרך וצריך להסתובב. רק מה? צריך לזכור שיש כאלה מאחוריכם שממשיכים עוד לרוץ קדימה (אל תדאגו, הם לא רצים יותר מרחק מכם, הם כנראה התחילו אחריכם), אז אנא מכם אל תפתיעו בפניות פרסה. הסתכלו אחורה לראות אם הנתיב פנוי ורק אז תסתובבו. 

7. בריצה עם כלב שמרו אותו צמוד אליכם

רצים עם הכלב? כל הכבוד! לכם ולכלב (הידעתם שיש ספורט רשמי כזה?). רק שימו לב לכך שהכלב צמוד אליכם. במידה והרצועה שלו חוסמת את המסלול כי הוא רחוק מכם זה בהחלט מפריע לכל שאר הרצים שאולי חלקם רוצים לעקוף אתכם ואתם לא רואים. זה גם מסוכן עבור הכלב שלכם. קרה לא פעם שרוכב אופניים לא ראה את הרצועה וכתוצאה מכך גם הוא נפגע וגם הכלב שנמשך עם הרצועה.

 

8. רוצו נגד כיוון התנועה

אם אתם רצים בכביש בו אין מדרכה או נתיב המיועד להולכי רגל, רוצו נגד כיוון התנועה של המכוניות והיצמדו ככל הניתן לשולי הכביש. זה גם למען בטחונכם וגם למען בטחון הנהגים שלא יאלצו לסטות מהמסלול רק כי הם מפחדים לפגוע בכם. כמובן שבמצבים כאלה כדאי לרוץ גם עם ביגוד זוהר ומחזירי אור.

9. אל תרוצו עם מוסיקה או חפצים מרעישים

אתם אוהבים לרוץ עם מוסיקה? נהדר! רק עדיף שתשמעו אותה באוזניות כדי לא לכפות אותה גם על מתאמנים שבסמוך אליכם. בנוסף ריצה עם מפתחות, מטבעות או כל דבר מרשרש יכולה להפריע לרצים סביבכם (בטח אם רצים בקבוצה), גם אם לכם זה לא מפריע.

10. שמרו את הזבל שלכם לעצמכם

אל תזרקו חפצים, אריזות של ג'לים, גרעינים של תמרים וכו' בצד הדרך. לרוב תמצאו פחים לצד הדרך בהם תוכלו לזרוק אשפה. בנוסף אל תירקו או תקנחו את האף על המסלול. חייבים ולא יכולים להתאפק? לכו הצידה מהמסלול ועשו זאת שם.

נימוסים בריצה

בשנים האחרונות ובעיקר בשנת הקורונה מתאמנים רבים החלו לרוץ. זוהי תופעה מבורכת אך מצד שני מסלולי הריצה שלנו נהיו עמוסים יותר. כפי שראיתם יש לא מעט כללים, אך תזכרו שרוב הכללים דומים לאלה הקיימים גם בכבישים, ואם כולנו נקפיד על הכללים נוכל ליצור סביבת ריצה נעימה ובטוחה יותר.

מאת: אור דלח, פיזיותרפיסט ומאמן ריצה בהוד השרון.

אור בד"כ כותב אצלנו באתר RUNPANEL – לריצה